Att skapa ett community

Är du intresserad av böcker, en viss TV-serie eller har du kanske ett eget företag? Då har du kanske redan varit en del av ett community, eller är i processen att skapa ett. Det är via communityn som man kan dela olika åsikter om ett företags produkter och ställa frågor. På unknownbetting.se kan man till exempel läsa speltips och jämföra olika casinon. Genom att bidra med information och även lyssna på andra kan man alltså bygga upp och stärka sin community.

Vad är ett community för något?

Ett community är en grupp människor som delar samma intressen eller värderingar. Det kan vara en virtuell gemenskap, som ett forum på nätet, eller en fysisk gemenskap, som en lokal klubb eller organisation. Om man till exempel har ett eget företag räknas även kunderna in i communityn, eftersom syftet med ett community är att skapa en plattform där personer med liknande intressen kan träffas och diskutera sina åsikter och erfarenheter. Det finns även olika roller i ett community, det finns alltså dem som har koll på vad som händer men endast deltar tyst i bakgrunden. Som företagare eller företag är det viktigt att förstå hur man kan engagera alla och på så sätt stärka sin community.

Hur man bygger upp ett community

  • Först och främst måste man definiera syftet med sitt företag eller vad man som individ står för. Det finns massvis med olika communityn, unknownbetting kan till exempel säga sig vara Sveriges bästa bettingcommunity på nätet. Anledningen till varför ett community som detta vuxit sig stort är för att företaget haft ett klart syfte. De riktar sig mot personer som är intresserade av spel och betting och bidrar därför med information och tjänster som är relevant för de som besöker sidan.
  • Nästa steg är att bygga relationer med dina medlemmar. Skapa ett forum, skapa ett konto på sociala medier eller anordna regelbundna träffar för att ge andra som är intresserade av din produkt, dina åsikter eller dina tjänster möjlighet att interagera och knyta an till varandra.

Fördelarna med att lyssna på sitt community

Fördelarna med att lyssna till sin community är många. Genom den plattform som du skapat för att bygga relationer med dina medlemmar kan du få bättre förståelse för dina kunders behov och önskemål. Därefter kan du anpassa eller förbättra hemsidan, produkterna eller tjänsten efter deras specifika önskemål. När man dessutom lyssnar till sin community kan man också framkalla lojalitet och engagemang från deras sida. Det är dock viktigt att skilja på konstruktiv kritik och hat, det finns alltid någon som är missnöjd men försök inte att anpassa dig efter alla önskemål.